Vaše vozidlo volá po našich produktoch? Odkryte tajné ingrediencie pre maximálny výkon!

Kategórie

 

shop-roku-02.png

shop-roku-01.png

saec-new.png

Všetko, čo potrebujete vedieť o prietoku studeného oleja

Akonáhle olej preteká pri veľmi nízkych teplotách, nepracuje tak ako by mal a jeho mazacie schopnosti sú výrazne slabšie. V nasledujúcom článku sa dozviete všetko o prietoku studeného oleja pri veľmi nízkych teplotách a čo sa s tým dá robiť!

Viacerí odborníci sa zhodnú v tom, že k väčšiemu opotrebovaniu motora dochádza pri studených štartoch. Aj keď presné percento závisí od viacerých faktorov a je ťažké ho definovať, medzi najčastejšie dôvody patria nasledujúce:

·      Bohatšia zmes vzduchu a paliva pri štarte zmýva olej zo stien valca

·      Vo vnútri motora sa vytvára kondenzácia, ktorá spôsobuje hrdzu a koróziu

·      Studené piestne krúžky a valce tiež netesnia, čo spôsobuje, že spaľovacie plyny „prechádzajú“ krúžkami a kontaminujú olej

·      Gravitácia spôsobuje, že veľká časť oleja padá späť do olejovej vane, pričom komponenty zostávajú nechránené

·      Studený olej netečie bezprostredne pri štarte, pričom motor dočasne hladuje

 

Aj keď sú všetky tieto faktory dôležité, najväčším dôvodom je nedostatok oleja v dôsledku zlých vlastností prúdenia za studena. Našťastie s tým môžete niečo urobiť.

 

Najprv je dôležité definovať „studený“ štart. Aj keď je pravda, že olej v zimnom počasí pod nulou hustne a spôsobuje zvýšené problémy so štartovaním, motor sa považuje za „studený“, keď je mimo prevádzky dostatočne dlho na ochladenie na teplotu okolia, typicky cez noc. Dokonca aj v teplom podnebí je opotrebovanie na studenom štarte problémom.

Olej vo vašom motore chladne, pretože cez noc je mimo prevádzky. Ako sa ochladzuje, jeho viskozita sa zvyšuje (zahusťuje). Keď idete ráno naštartovať vaše vozidlo, hustejší olej neprúdi motorom tak rýchlo, ako keď je pri prevádzkovej teplote. Počas tejto doby môžu dôležité časti motora fungovať bez mazania, čím sa zvyšuje jeho opotrebovanie.

 

Vosky v chlade tuhnú

Bežné mazivá obsahujú parafíny alebo vosky, ktoré pri poklese teploty tuhnú. Tieto vosky spôsobujú zahustenie oleja. Vedci raz urobili jeden jednoduchý test, keď o kadičiek naliali konvenčný a syntetický olej. Umiestnili ich do chladného prostredia na niekoľko hodín a sledovali, čo sa s nimi bude diať. 

Konvenčný olej bol po vybratí natoľko hustý, že mal problém vytiecť z kadičky. Ak by sa tento olej nachádzal vo vašom motore v chladné ráno, mohol by zabrániť tomu aby sa kľukový hriadeľ točil dostatočne rýchlo. Tým pádom by sa motor nenaštartoval a vy by ste ostali uviaznutí. Aj keby však motor naštartoval, neboli by ste z najhoršieho vonku. 

Hustý, studený olej nemôže prúdiť cez malé otvory v trubici naberania oleja, čo spôsobuje, že motor beží nejaký čas bez dostatočného mazania, kým sa olej začne zahrievať a pretekať celým motorom.

Hustý olej navyše nemôže prúdiť cez malé kanáliky v kľukovom hriadeli a mazať hlavné ložiská.Podobné olejové kanáliky vo vačkovom hriadeli zaisťujú mazanie horného konca motora. Čím ďalej od olejového čerpadla sú tieto olejové kanáliky umiestnené, tým dlhšie trvá, kým sa olej dostane k komponentom pri štarte, čím sa zvyšuje riziko opotrebovania vášho motora.

 

Problémy s VVT

Zlé vlastnosti studeného toku maziva môžu tiež ovplyvniť systémy s variabilným časovaním ventilov (VVT). Motory vybavené VVT majú solenoidy s malými otvormi, ktorými preteká olej a funguje ako hydraulická kvapalina na pohon komponentov VVT. Solenoidy majú častokrát otvory s priemerom 0,17 milimetra, čo je približne ako hrúbka dvoch listov papiera. Olej, ktorý nepreteká týmito malými priechodmi, znižuje výkon VVT a môže rozsvietiť kontrolku motora.

 

Návod, ako chrániť motor

Syntetické motorové oleje poskytujú lepšie vlastnosti pri tečení za studena ako konvenčné oleje. Ich syntetické základové oleje neobsahujú vosky vlastné bežným olejom. Výsledkom je, že vykazujú znížené body tuhnutia a poskytujú zvýšenú tekutosť počas studených štartov. To sa prejavuje olejom, ktorý prúdi takmer okamžite cez všetky komponenty pri štartovaní motora, čím je chránený pred opotrebovaním.

Pri nákupe motorového oleja sa pozrite na bod tuhnutia oleja. Bod tuhnutia je najchladnejší bod, v ktorom bude prúdiť olej. Nižšie hodnoty znamenajú lepší tok za studena a maximálnu ochranu proti opotrebeniu. 

 

Široký výber toho najlepšieho z motorových olejov nájdete jedine u nás 

studenyolej.jpg
 

saec-new.pngshop-roku-01.png             shop-roku-02.png

 

 

vw-znacka.jpg

VW značka: vznik, história, modely, súčasnosť a budúcnosť

Značka Volkswagen je známa svojimi ikonickými modelmi, vrátane známeho VW Beattle, no jej bohatá história je tvorená aj obdobím druhej svetovej vojny a inou, než automobilovou produkciou. Spoločnosť od svojho vzniku prešla dlhú cestu a zanechala na nej nezmazateľnú stopu inováciami, praktickosťou...

© Copyright 2015 ERING s.r.o. Všetky práva vyhradené. web generuje redakčný systém WEB CMS