Vaše vozidlo volá po našich produktoch? Odkryte tajné ingrediencie pre maximálny výkon!

Kategórie

 

shop-roku-02.png

shop-roku-01.png

saec-new.png

Prvé zelené pneumatiky?

Dnešné moderné pneumatiky obsahujú približne 19% prírodnej a 24% syntetickej gumy. Ako prírodná zložka sa na výrobu pneumatík využíva kaučuk, pričom toto odvetvie priemyslu spotrebuje približne 73% jeho svetovej produkcie (90% svetových zásob prírodného kaučuku sa získava z kaučukovníka Para z juhovýchodnej Ázie). Okrem iného sa na výrobu gumy využíva aj ropa. Podľa National Geographic na jednu gumu pre osobný automobil je potrebných až 26 litrov ropy. Problémov moderných pneumatík je tak niekoľko. Prvým je využívanie fosílnych zdrojov pri ich výrobe, a druhým závislosť na kaučukovníku, ktorý je citlivý na choroby, spotrebuje príliš veľa vody a väčšinou sa pestuje len v malej časti Ázie. Je možné vytvoriť ekologickejšiu modernú pneumatiku s kvalitnými vlastnosťami? Podľa Bridgestone áno!

Zázrak menom guayule

Guyaule je drevitý púštny ker so striebristými lístkami (latinský názov Parthenium argentatum), ktorý rastie v polopúšťach a v púšťach juhozápadnej časti Spojených štátov a v severnej časti Mexika. Je odolný voči suchu a teplu, preto ani v prípade globálneho otepľovania nebude mať na rozdiel od kultúrnych plodín problém. Zároveň je jeho obrovskou výhodou nízka potreba zalievania či hnojenia. Navyše obsahuje vlastnú živicu, ktorá funguje ako prírodný pesticíd, takže je odolný proti škodcom či chorobám. 

 

Guayule  ako zdroj latexu využívali už indiáni pred Krištofom Kolumbom. K hlbšiemu výskumu jeho vlastností došlo v 20 rokoch minulého storočia, po tom čo brazílske kaučukovníky zasiahla pleseň. Počas druhej svetovej vojny chceli Spojené štáty rozbehnúť pestovanie guayule vo väčšej miere, pretože ich Japonsko odstrihlo od prírodných zdrojov kaučuku v Malajzii. Konflikt sa však skončil skôr a preto bol aj tento projekt predčasne zrušený. 

 

Počas výskumov sa zistilo, že latex z guayule neobsahuje proteíny spôsobujúce alergickú reakciu (klasický latex z kaučukovníka áno). Zároveň je možné z tohto kríka vyrábať etylalkohol. Guayule sa nedá využiť v potravinárskom priemysle či na produkciu kŕmnych zmesí, takže jeho pestovanie nebude zvyšovať cenu potravín. 

 

Firestone Firehawk

Japonská spoločnosť Bridgestone v roku 2012 spustila program na výskum guayule, s cieľom priniesť nové pneumatiky. V roku 2014 bola vybudovaná experimentálna farma a o pár rokov neskôr začala výroba prototypových pneumatík v meste Mese v Arizone. V máji tohto roku boli nové ekologickejšie pneumatiky značky Firestone predstavené, a začiatkom augusta aj nasadené do pretekov IndyCar, ktoré sa jazdili v uliciach amerického Nashvillu. 

 

Konkrétne, prírodný kaučuk guayule bol použitý v bočnej stene pneumatík Firestone Firehawk, pretože táto oblasť je vyrobená z najprírodnejšej gumy. To zachováva rovnakú kvalitu a výkon ako existujúce pretekárske pneumatiky. Pneumatiky debutovali so zeleným nápisom na bočnici, ktorý naznačoval, že sú niečím výnimočné, aj keď ich výkon by mal byť v ideálnom prípade na nerozoznanie od ostatných pneumatík spoločnosti (ich priľnavosť či životnosť).

 

Debut v sérii IndyCar bol pre spoločnosť skvelou príležitosťou predviesť potenciál gumy. „Zavedenie prírodného kaučuku guayule do poprednej americkej závodnej série s otvorenými kolesami hovorí o dôvere, ktorú máme v technológiu a jej potenciál ako škálovateľného, ​​udržateľného a domáceho zdroja prírodného kaučuku – životne dôležitej suroviny,“ povedal Nizar Trigui, prezident spoločnosti.  

 

Pre Bridgestone je guayule súčasťou plánu na dosiahnutie uhlíkovej neutrality a na výrobu pneumatík zo 100% obnoviteľných materiálov do roku 2050. Zároveň chce do roku 2030 komercializovať používanie gumy z guayule v pneumatikách. Pestovaním priamo v Spojených štátoch sa spoločnosti znižujú aj náklady na dovoz kaučuku a tým sa znižuje samotná uhlíková stopa z prepravy. Bridgestone investoval do výskumu a pestovania plodiny doteraz 100 miliónov dolárov a vlastní Agro Operations Research Farm farmu s kríkmi guayule s rozlohou 287 akrov v meste Eloy v štáte Arizona.  

 

Získavanie gumy z kríka guayule

Pozreli sme sa aj na samotné získavanie tak ospevovanej gumy z kríkov guayule. Najprv farmári zbierajú samotné kríky, ktoré sa rozdrvia na častice a preosejú (na odstránenie prachu a nečistôt). Následne sa rozdrvený materiál ešte poriadne premelie, aby sa odhalil obsah prírodného kaučuku. 

 

Rozomletý materiál potom putuje do nádoby s rozpúšťadlom, kde sa od seba oddelia tri základné zložky a to živica, drevný materiál a guma. Tieto zložky sa dajú jednotlivo spracovať ďalej. Živicu je možné použiť ako prísadu do pneumatík alebo nafty, alebo ako lepidlo. Drevný materiál sa môže energeticky spaľovať alebo využiť v stavebníctve. Nakoniec guma vie byť použitá v pneumatikách. 

 

Nápad zelenších pneumatík s vlastnosťami dnešných moderných sa nám veľmi páči. Otázkou je kedy sa pneumatiky začnú vyrábať pre širokú verejnosť, a aká bude ich cena. Keďže Bridgestone do vývoja investoval nemalé peniaze je predpoklad, že sa ekologickejších pneumatík dočkáme už čoskoro.

 

 

continental-contiecocontact-5-clanokW.jpg
 

saec-new.pngshop-roku-01.png             shop-roku-02.png

 

 

co-je-dpf-filter.jpg

Čo je DPF filter, ako funguje, jeho problémy a možné čistenie

DPF filter, známy aj ako filter pevných častíc, predstavuje kľúčovú súčasť v systéme výfukových plynov moderných benzínových aj naftových motorov. Slúži na zachytávanie a odstraňovanie pevných častíc a sadzí zo spaľovania paliva a je nevyhnutný pre zlepšenie ekologickej prevádzky aj pre splnenie...

© Copyright 2015 ERING s.r.o. Všetky práva vyhradené. web generuje redakčný systém WEB CMS