Vaše vozidlo volá po našich produktoch? Odkryte tajné ingrediencie pre maximálny výkon!

Kategórie

 

shop-roku-02.png

shop-roku-01.png

saec-new.png

Nová sezóna, nové pravidlá, nová éra? Formula F1

Minuloročná dramatická sezóna F1 je za nami, a kto ešte nepostrehol, jej šampiónom sa stal Max Verstappen z tímu Redbull. Pred nami je stále po dvoch odjazdených Veľkých cenách (Bahrajn a Saudská Arábia) väčšina sezóny 2022, ktorá zatiaľ vyzerá sľubne, kvôli tomu, že došlo k revolučným zmenám či už v technických ale aj športových regulách. Tie nám sľubujú dramatickejšie preteky, tesnejšie súboje a viac predbiehania. Po dvoch Veľkých cenách, za nás musíme uznať, že sa je na čo pozerať a tieto zmeny dali F1ke nový, atraktívnejší a zaujímavejší nádych! Poďme si spolu predstaviť nové, tak ospevované zmeny.

Podpora lepšieho pretekania

Zmena pravidiel, ktorá začala platiť v tohtoročnej sezóne, mala prísť už v sezóne 2021. Kvôli covidovej pandémii sa FIA rozhodla aplikovať tieto zmeny až teraz. 

 

Málo predbiehania počas pretekov nudilo fanúšikov. Čo to spôsobovalo? Inžinieri prišli na to, že najväčším problémom je strata prítlaku monopostu. Ten bol vytváraný tzv. „ špinavým vzduchom“, ktorý produkovalo predchádzajúce auto. Aby sme to vyjadrili číselne, tak pri 10 metroch strácalo nasledujúce auto 46% prítlaku, pri 20 metroch to bolo 35%. Nové zmeny znižujú stratu v prípade 10 metrov na 18% a pri 20 metroch na 4%. Vytvára to podmienky na zaujímavejšie a atraktívnejšie individuálne súboje, o čom sme sa už pri prvých dvoch pretekoch presvedčili. 

 

„Prísavný“ efekt je späť

„Prísavný“ efekt sa v F1 využíval v 70. rokoch, no v roku 1982 bol zakázaný (po tragickej havárii Gilla Villeneua). Monoposty vtedy boli vybavené tzv. Venturiho tunelmi, ktoré boli inak konštruované a mali pružné „záclony“. To spôsobovalo, že sa auto takmer úplne prisalo k asfaltu. Problémom bol prechod cez obrubník, kedy auto nadskočilo a úplne stratilo prítlak, čo bolo v 200 km/h rýchlosti nebezpečné.

 

Monoposty v tohtoročnej sezóne nemajú plochú podlahu, ale boli do nej zakomponované tiež Venturiho tunely. Na rozdiel od tých zo 70. rokov sú pravidelné a bez „záclon“, a teda vzduch bude nimi lepšie a pravidelnejšie prúdiť. Spôsobí to lepší „prísavný“ efekt a to bez straty prítlaku aj pri prechode cez obrubník. Prítlak bude lepšie odolávať aerodynamickému efektu, ako prítlak generovaný predným a zadným krídlom auta. 

 

Zmeny prednej časti 

Zmenou prešlo aj predné krídlo, ktoré je momentálne vyššie a jednoduchšie. Ide o dôležitú časť monopostov kde sa auto stretáva prvotne s prúdiacim vzduchom. V predchádzajúcej sezóne malo predné krídlo neutrálnu zónu, 250 milimetrov od nosovej časti. Nové krídlo prechádza k nosovej časti súvisle, a na bočnej strane ma hladký ohyb, ktorý prechádza do bočných líšt (v predchádzajúcej sezóne mali monoposty ostrý ohyb). Prvky predného krídla boli obmedzené na štyri. Tieto zmeny majú znížiť citlivosť krídla na „špinavý vzduch“ a zvýšiť prítlak auta (vháňaním vzduchu do Venturiho tunelov). Nosová časť bola rozšírená a mala by tak absorbovať o 15% viac energie pri náraze. 

 

Zmeny zadného krídla

Zadné krídlo prešlo významnou zmenou, v zmysle podobnej filozofie ako predné. Väčšinou majú pretekárske autá hranaté krídla, kvôli dobrým aerodynamickým funkciám. Spôsobujú však vytváranie veľkého množstva „špinavého vzduchu“. Nové krídla v tejto sezóne sú masívnejšie a oblé, aby nasledujúce auto malo čistejší vzduch pre nasledovanie. Jeho funkciou je tiež spolu s difúzorom vyháňať zostatkový „špinavý vzduch“ vysoko dohora. DRS systém stále ostáva zakomponovaný, no tým FIA bude študovať a analyzovať či je naozaj nutný.  

 

Prvý krát 18 palcov

Kolesá a pneumatiky vytvárali veľa „špinavého vzduchu“ a preto musela prísť zmena. FIA sa rozhodla vymeniť 13 palcové kolesá za 18 palcové s nízkoprofilovými pneumatikami, ktoré by sa mali menej prehrievať. Nižší profil spôsobí menšiu deformáciu bočníc, takže jazdci sa môžu v zákrutách do toho poriadne „oprieť“. Nad kolesami pribudli menšie blatníky, ktoré majú za úlohu zjemniť prúdenie vzduchu a pomáhajú udržať prítlak. 

 

Pohonné jednotky a udržateľnejšie palivo

Vývoj motorov bol zmrazený do roku 2025, kedy sú zmeny povolené len v prípade problémov so spoľahlivosťou. Pod kapotou majú autá aj naďalej 1,6l kombinovaný hybridný motor so šiestimi valcami, ktorý ma okolo 1000 koní. Pribudli ďalšie senzory aby FIA lepšie monitorovala pohonné jednotky, a tým zabezpečila konkurencieschopnosť tímov s nižším rozpočtom. Zmenou prešlo palivo, ktoré je ekologickejšie a ma podiel biozložky presne 5,75%. Nové palivo ma označenie E10 a je v ňom 10% etanolu, ktorý je získavaný udržateľným spôsobom. 

 

Bezpečnosť a váha

Šasi nových áut sú schopné absorbovať o 48% viac energie. FIA sa poučila z nehody Romaina Grojeana v roku 2020 a pohonná jednotka preto bola ukotvená tak, aby nedošlo k jej oddeleniu. Palivová nádrž by v prípade nehody nemala byť odkrytá, čo by malo zabezpečiť vyššiu bezpečnosť. Došlo tiež k zmene hmotnosti automobilu a to o 5% zo 752 kilogramov na 790 kilogramov.

 

Za nás berieme tieto zmeny veľmi pozitívne, čo sa ukázalo už počas prvých pretekov. Na koniec nám neostáva nič iné len držať palce naším favoritom a užiť si divokú jazdu, ktorou preteky F1 určite sú. Nech teda vyhrá najlepší. 

DJ5R8556_2019092742831949.jpg
 

saec-new.pngshop-roku-01.png             shop-roku-02.png

 

 

citroen-znacka.jpg

Citroën značka: jej vznik, historické modely a súčasnosť

Od revolučných začiatkov v rukách André Citroëna v roku 1919 až po dnešné moderné dizajny, značka Citroën neustále definuje inováciu a štýl v automobilovom priemysle. Každý model nosí pečať jeho dedičstva a aj preto sa Citroën stal synonymom pre kreativitu a technologický pokrok. Čo všetko ponúka...

© Copyright 2015 ERING s.r.o. Všetky práva vyhradené. web generuje redakčný systém WEB CMS