Kategórie

saec-new.png

Informácie

Poradenstvo

+421 901 712 712

On-line chat

Začnite chatovať

Reklamácie / Faktúry

+421 950 200 600


 

email.png

info@filtreaoleje.sk

van.png

Sledovanie zásielky

 

Nečistoty v motorom oleji a ako sa ich zbaviť

Nečistoty pochádzajú z niekoľkých zdrojov a počas prevádzky sa neustále hromadia v motorovom oleji. Zaraďujeme tu jednak mechanické nečistoty (prach, oter, sadze) ale aj produkty chemickej degradácie samotného oleja. V tomto článku si o nich povieme viac.

Čo spôsobujú nečistoty v motorovom oleji? 

Nadmerný obsah nečistôt v oleji vedie k zvýšenému opotrebovaniu trecích povrchov, k tvorbe usadenín a kalov hromadiacich sa v kľukovej skrini a celom olejovom systéme a v konečnom dôsledku aj k upchatiu olejového filtra a k poruchám dodávky oleja do systému.

 

Aké nečistoty sa nachádzajú v motorovom oleji? 

Vo všeobecnosti rozlišujeme dva druhy nečistôt v motorovom oleji: 

·      Mäkké nečistoty - sú tvorené prevažne ropnými živicami a tzv. "studenými kalmi", ktoré obsahujú produkty oxidácie oleja a palivo vo forme veľmi jemnej suspenzie. Sú rozpustné v benzéne a sú organického pôvodu.

·      Tvrdé nečistoty – sú tvorené prevažne kovovým oterom z trecích plôch, prachovými časticami a tvrdým karbónom. Nie sú rozpustné v benzéne a sú prevažne anorganického pôvodu. 

 

Ako sa nečistoty dostanú do motorového oleja? 

Nečistoty sa môžu do motorového oleja dostať nasledovne: 

·      Vodou, ktorá sa dostáva do oleja netesnosťami a kondenzáciou, 

·      Palivom, ktoré sa do oleja dostáva vplyvom nedokonalého spaľovania,  

·      Vzduchom, prípadne inými plynmi, 

·      Oterom z trecích plôch. 

 

Mäkké nečistoty 

V motorovom oleji sa najčastejšie vyskytujú práve mäkké nečistoty. Ide väčšinou o prirodzené produkty starnutia. Hlavnou príčinou znečistenia motorového oleja mäkkými nečistotami je nedokonalé spaľovanie paliva. Toto nespálené palivo je tak piestnymi krúžkami stierané a dostáva sa do motorového oleja. 

Za následok to má pokles viskozity a mazacej schopnosti oleja. Medzi mäkké nečistoty môžeme zaradiť aj vodu, ktorá sa do oleja dostáva najmä vo forme kondenzátu pri častom štartovaní. Voda je v motorovom oleji nežiadúca, pretože spôsobuje zvýšené koróziu u strojových súčiastok. 

 

Tvrdé nečistoty 

Okrem mäkkých nečistôt poznáme aj tvrdé nečistoty. Množstvo tvrdých nečistôt sa zvyčajne vyjadruje v hodnote karbonizačného zvyšku (MCRT - Micro Carbon Residue Test). Nový olej má množstvo karbonizačného zvyšku do 1% hm a u vyjazdených motorových olejov sa táto hodnota pohybuje zvyčajne do 3% hm. Motorový olej je však v poriadku až do hodnôt 4% hm.

Ak je táto hodnota vyššia ako 4% hm, tak motorový olej už nie je vhodný na prevádzku. Problémy s vysokým karbonizačnými zvyškom sa objavujú najmä u opakovaných výmen oleja. Tieto problémy boli spojené s vyčerpaním detergencie motorových olejov pri dlhých výmenných lehotách a s tvorbou kalov, ktoré pri výmene motorových olejov nie sú dostatočne odstránené a zostávajú v olejovej vani.

U naftových motoroch sa v motorovom oleji veľmi často objavujú sadze. Čiastočky sadzí sú veľmi malé, priemerne v desatinách mikrometra, ale veľmi tvrdé a v trecích uzloch potom pôsobia ako brúsny materiál. To vedie k zvýšenému oderu, čo môže postupne poškodiť jednotlivé časti motora. 

 

Opotrebenie – oterové kovy 

Opotrebenie motora sa sleduje pomocou stanovenia množstva oterových kovov v oleji. Väčšinou sa sleduje obsah železa, medi, chrómu, olova a ďalších kovov, ktoré sú obsiahnuté v konštrukčných materiáloch. Navyše sa obsah kremíka, ktorý sa do motorového oleja dostáva ako typická súčasť prachu z nasávaného vzduchu, ktorý prejde cez vzduchový filter.

 

Ako sa zbaviť nečistôt v motorovom oleji? 

Jednou možnosťou je pridanie aditív do motorového oleja, ktoré zlepšujú jeho vlastnosti. Takéto aditíva nájdete aj na našom e-shope www.filtreaoleje.sk 

Najlepšie je však pravidelne vymieňať motorový olej a potom sa nemusíte báť, že by vám nečistoty v oleji mohli poškodiť motor. Motor vymieňajte aspoň raz ročne alebo každých 10 000 najazdených kilometrov. 

necistoty oleja.jpg
 

saec-new.png

nabijanie baterie.jpg

Ako správne nabiť autobatériu?

Máte problém so štartovaním a tušíte, že problém by mohol byť v autobatérii? Nemusíte hneď robiť unáhlené závery a kupovať novú, možno ju stačí len nabiť. Vedeli ste však o tom, ako správne nabiť autobatériu a aké úkony treba predtým urobiť? Práve...

© Copyright 2015 ERING s.r.o. Všetky práva vyhradené. web generuje redakčný systém WEB CMS
OK, súhlasím

Príslušným nastavením vášho webového prehliadača vyjadrujete súhlas, resp. nesúhlas s využívaním cookies pri návšteve našej webovej stránky. Cookies nám pomáhajú pri zabezpečení kvalitných služieb. Zablokovanie týchto súborov môže viesť k nesprávnemu, resp. neúplnému nastaveniu parametrov fungovania niektorých služieb. Viac informácii.