Kategórie

saec-new.png

Informácie

Poradenstvo

+421 901 712 712

On-line chat

Začnite chatovať

Reklamácie / Faktúry

+421 950 200 600


 

email.png

info@filtreaoleje.sk

van.png

Sledovanie zásielky

 

Budú pneumatiky drahšie?

Už vyše mesiaca prebieha vojna na Ukrajine, ktorá ma výrazný ekonomický dopad na celý svet. O tom ako tento konflikt ovplyvnil automobilový priemysel sa môžete dočítať tu. Ako keby toho nebolo málo (covid, čipová kríza, vojna) nočná mora automobilového priemyslu pokračuje ďalej. Po odstávkach automobiliek hlásia problémy aj výrobcovia komponentov do áut. Nedostatok pneumatík a ich zdražovanie začína avizovať gumárenský priemysel, ktorému chýbajú dôležité suroviny na ich výrobu. Čo a prečo chýba? Poďme sa na to spolu pozrieť.

 

Niečo málo o pneumatikách

Prvá gumená pneumatika pre automobily je známa už od roku 1895. Dovtedy autá jazdili na tzv. kovových pneumatikách, ktoré brzdili ďalší vývoj. Od začiatku 20. storočia sa experimentovalo ako gumené pneumatiky zlepšiť. Pri jednom takomto pokuse boli použité sadze, získané z rôznych priemyselných procesov, ktoré boli primiešané do kaučukovej zmesi. Dosiahla sa vyššia odolnosť, stabilita a ľahšie odvádzanie tepla pneumatiky. Kedysi biela pneumatika kvôli sadziam začala byť čierna a kvalitnejšia

 

Sadze sú pri výrobe pneumatík aj dnes dôležitou surovinou. Využívajú sa ako plnivo do gumy, zvyšujú tak odolnosť proti odieraniu a prispievajú k pevnosti. Odvádzaním tepla z behúňov a pásov pneumatík pomáhajú predĺžiť jej životnosť. Keby neexistovali sadze, museli by sme pneumatiky meniť dva krát do roka. Menším bonusom je aj to, že vďaka ním sú pneumatiky čierne a preto sa ľahšie udržiavajú čisté.

 

Chýbajú dôležité sadze

Áno, pokračujúci konflikt na Ukrajine spôsobuje nedostatok pre pneumatiky dôležitých sadzí, ktoré sa dovážajú väčšinou z Ruska. Boris Engelhardt z Nemeckej asociácie gumárenského priemyslu (WDK) sa vyjadril k situácii takto: „Sadze sú pre nás nenahraditeľné a až tretina ich dovozu pochádza z Ruska. Ruské kapacity zlyhávajú a európske kapacity sadzí na pokrytie dopytu ani zďaleka nestačia.“  Problém spôsobuje aj nedostatok prepravných kapacít (problémy s logistikou) a uvalenie ekonomických sankcií na Rusko (problém s platbami). 

 

Sadze, ktoré sa dnes využívajú pri výrobe pneumatík sú tzv. primárne. Vznikajú spaľovaním látok s vysokým obsahom uhlíka. Tento produkt je čistý amorfný uhlík, ktorý je v ďalších krokoch rôznymi spôsobmi ďalej upravovaný. Výrobcovia skúšali sadze nahradiť recyklovanou zložkou, no výsledok nebol uspokojivý a pneumatiky nedosahovali žiadanú úroveň kvality. Nahradiť ich alternatívnou surovinou so zachovanou kvalitou nie je momentálne možné. 

 

Aký to bude mať dopad? Na letnú sezónu je pneumatík dostatok a cena je zatiaľ stabilná. Letné pneumatiky sú už vyrábané počas zimnej sezóny. Problém pocítime pri nákupe zimných pneumatík, ktoré sa vyrábajú v lete. Počet vyrobených kusov bude nedostatočný a cena pri zvyšujúcich sa nákladoch porastie. V niektorých európskych gumárenských prevádzkach už došlo k zastaveniu výroby (továrne v Taliansku a Francúzsku). V Nemecku sa zastavenie výroby avizuje v priebehu najbližších týždňov.

 

Chýba aj kaučuk

Okrem nedostatku sadzí na výrobu pneumatík trápi gumárenský priemysel aj začínajúci nedostatok ďalšej suroviny a to kaučuku. Ten sa prioritne dováža z Thajska, ktoré je jeho najväčším dodávateľom pre európsky trh. Thajsko momentálne bojuje s ďalšou vlnou covidovej pandémie, tá má za následok obrovský výpadok pracovnej sily a z toho vyplývajúce problémy pri výrobe kaučuku. V priebehu niekoľkých dní ceny tejto suroviny stúpli o horibilných 40%. Problémom, ako pri väčšine surovín a tovarov, ostáva samotná logistika do Európy. Doprave aj naďalej bráni prebiehajúci vojenský konflikt na Ukrajine. Nedostatok a vyššie ceny kaučuku sa tiež premietnu do vyšších cien zimných pneumatík.

 

Žijeme dobu plnú ekonomickej neistoty. Dennodenne sme zaplavení správami o nedostatku alebo o zdražovaní. Pneumatiky sú jednou z najdôležitejších častí našich áut a ich výpadok môže znamenať ešte väčšie znižovanie a obmedzovanie výroby automobilov. Môže to spôsobiť výrazný domino efekt, pretože všetko na seba nadväzuje. Veríme, že toto ťažké obdobie bude čoskoro za nami a budeme sa môcť plne venovať tomu čo nás väčšinu baví, našim automobilom. 

 

 

 

istockphoto-1332478606-170667a.jpg
 

saec-new.png

Ferrari-70-Anniversary-Maranello-17-1.jpg

75 rokov vzpínajúceho sa žrebca Ferrari

Zažili ste už takúto situáciu? Keď vašu prechádzku po meste za bežného denného ruchu vyruší nádherný zvuk silného motora? V tom momente máte oči a uši na stopkách, a zisťujete odkiaľ ide ten hluk a čo sa blíži. Obzriete sa, a po takmer prázdnej ceste vidíte prichádzať luxusné auto červenej farby...

2023_BMW_7_Series.jpg
Nové BMW rady 7

Začiatkom apríla predstavila mníchovská automobilka BMW najaktuálnejšiu...

© Copyright 2015 ERING s.r.o. Všetky práva vyhradené. web generuje redakčný systém WEB CMS
OK, súhlasím

Príslušným nastavením vášho webového prehliadača vyjadrujete súhlas, resp. nesúhlas s využívaním cookies pri návšteve našej webovej stránky. Cookies nám pomáhajú pri zabezpečení kvalitných služieb. Zablokovanie týchto súborov môže viesť k nesprávnemu, resp. neúplnému nastaveniu parametrov fungovania niektorých služieb. Viac informácii.